Geen onderdeel van een categorie

POGO: Conceptontwikkeling & Opdrachtgeverschap

POGO is SITE’s POdium voor GebiedsOntwikkeling; bijeenkomsten waar in een specifiek samengestelde groep vakgenoten wordt gewerkt aan concrete oplossingen voor urgente vraagstukken om het vak Gebiedsontwikkeling verder te brengen.

De POGO-editie ‘Conceptontwikkeling & Opdrachtgeverschap’ werd geïnitieerd door scheidend SITE-partner Leo Versteijlen. Dit thema ligt hem zeer nauw aan het hart, en hij spoorde de genodigden dan ook aan tot het omarmen van verleidelijker en krachtiger concepten als aanjagers van gebiedsontwikkeling.

Leo +groep_

De aanwezige professionals herkenden, ieder vanuit hun eigen rol, de groeiende complexiteit bij de (her)ontwikkeling van gebieden in Nederland; de bestuurlijke context die steeds ingewikkelder wordt, de ambities die zich opstapelen en het versnipperd eigendom van grond en gebouwen. We onderzochten dan ook samen de potentie van conceptontwikkeling om doorbraken te forceren en processen te versoepelen. Drie sessies, drie locaties: Vlietzone Den Haag, Buikslotermeerplein Amsterdam en A12-zone Utrecht-Nieuwgein.

Hoe kan conceptontwikkeling fungeren als sleutel, smeermiddel of breekijzer in de aanpak van deze opgaven?

Opening Leo en Geurt

Een sterk concept heeft de kracht om partijen samen te brengen en iedereen dezelfde kant op te laten kijken. Zelfs bij grote, complexe projecten kan het zorgen voor de nodige doorbraken. Het omhelzen van de gefragmenteerde werkelijkheid in een concept kan een manier zijn om verder te komen. Met conceptontwikkeling moeten we de tijd nemen – vertragen, doorvoelen – anders loop je het risico ongelukken te maken in de complexe wereld van stedelijke ontwikkeling.

Concepten moeten krachtig en overtuigend neergezet worden. Door extremen op te zoeken, voorbij de nuances te gaan en met vuur en helderheid te verleiden. Inspireren begint met écht conceptueel denken, met het durven dromen en anderen daarin mee te nemen en verder te gaan dan de optelling van belangen. Het draait om de strategie van verleiding. Conceptontwikkeling moet zo aantrekkelijk zijn dat je voelt: ‘Dit wil ik !’

Werksessie 1
Winy
p
pogo2a
P