Martini Plaza, dé evenementenlocatie van Noord-Nederland, staat aan de vooravond van een ingrijpende herpositionering naar ‘Martini Buiten’.
Het huidige complex is introvert, kent sterke schommelingen in bezoekersaantallen en heeft een beperkte relatie met de stad. Daarmee blijft de (economische) spin-off onderbenut. Door letterlijk en figuurlijk naar buiten te treden en nieuwe functies toe te voegen, wordt ingezet op een levendige, toegankelijke plek waar ontmoeting, reflectie en verblijf centraal staan – niet alleen tijdens evenementen, maar juist ook tussen de evenementen.
Martini Buiten wordt zo een katalysator voor een aantrekkelijk stedelijk milieu én presenteert een veerkrachtige businesscase voor de toekomst.
Project
Gebiedsconcept, ontwikkelstrategie Martini Buiten, Groningen
SITE heeft samen met de Gemeente Groningen het gebiedsconcept en ontwikkelstrategie voor Martini Plaza vormgegeven. Door het programmatisch uitbouwen van drie pijlers – Entertainment, Business en Sport – en deze te verbinden met de stad en de regio, ontstaat een dynamisch, stedelijk programma met continue meerwaarde.
Het Gebiedsconcept Martini Buiten speelt in op maatschappelijke trends, het veranderende stedelijke netwerk rondom Martini Plaza en toekomstige ontwikkelingen zoals de herbestemming van de drafbaan en de Suikerunie-corridor. Met Martini Buiten wordt de context van de stad actief betrokken bij de inhoud van de locatie – en andersom. Zo wordt Martini Plaza minder piekgericht en meer verweven met het dagelijkse leven in Groningen.
Lees hier ons artikel Van Martini Plaza naar Martini Buiten.